Öka ranking utan länkar

Hur innehåll kan öka ranking utan länkar

Innehåll kan öka ranking, även utan länkar.

Anpassning påverkar rankingen, och det finns starka bevis att klick frekvens gör också. Innehåll kan spela en roll i att påverka båda dessa, och ändå finns det fortfarande en fixering vid länkar.

En av de vanligaste utmaningarna jag med klienter är den pigeonholing av SEO i en snäv uppsättning av uppgifter. SEO handlar om ranking i ögonen på många klienter, och bra ranking behöver länkar. Rätt?

Ja, länkar påverkar ranking, men om du har haft någon exponering till industrin sedan 24 April, 2012 du kan uppskatta vad en engagerande webbplats kan uppnå.

Det finns mycket mer innehåll än att få länkar, och det finns mycket mer att få länkar än utvecklar innehåll.

SEO lockar många med sin mystiska krafter. Men i en värld där länkar är lika mycket problemet som lösningen. Klickfrekvens och anpassning kan vara svaret.

Det finns mycket mer att få länkar än bara innehåll

Jag brukade läsa berättelser på SEO Moz på infographics som marknadsförare skulle skapa. Jag skulle blick i förundran över Open Site Explorer och tusentals länkar de hade lockat, som genom vissa mörk magi.

Nu förstår jag verkligheten i vårt innehåll som ridit, angripet pingvin tid. Människor har mer innehåll än de vet vad de ska göra med. De är på Facebook, Twitter och Instagram; inte i online-forum och för det mesta, skriver inte sina egna Bloggar. Så bra kvalitet Länkar är inte lätt att komma med.

Det finns en missuppfattning att allt innehåll är kan locka länkar. I verkligheten, vissa typer av innehåll är mer sannolikt att locka länkar än andra och dessa kan variera webbplats. För dejanseo.com.au hittade vi att nyheter, forskning och underhållning innehåll lockade mest länkar. ”Hur” eller guide typ innehåll, som människor uppmanas ofta att skapa, lockade några länkar i jämförelse.

Det finns vissa friskrivningar för dessa data. Jag uteslutit kommersiella och allmänna ändamål sidor. Jag inte heller personalen profilsidor, som i vissa fall lockade många länkar, eftersom populariteten av individen är viktigare än innehållet på sidan.

Daniel är i den lyckliga situationen att locka till sig länkar med relativ lätthet till följd av märket myndigheten.  Så där kan vi få två organiska länkar i genomsnitt för intervjuer eller informativt innehåll, andra får ingen. Där du har begränsad varumärkeskännedom eller myndighet, och producera innehåll på en stram budget, vill du arbeta med innehåll som har störst potential att uppnå dina mål. Daniel skulle detta innebära utvecklar nyheter, forskning och underhållning typ innehåll. Det är troligt att sådant innehåll skulle fungera bra för webbplatser i en rad branscher på grund av den inneboende unika och / eller känsloladdade naturen.

Kort sagt, om du vill skapa innehåll för att locka organiskt länkar, måste du utveckla forskning, nyheter eller underhållning-baserat innehåll. Länkar är en dålig KPI för andra typer av innehåll. Om du söker efter trafik, engagemang och konverteringar, kan då du utveckla ett bredare utbud av innehåll som uppnår meningsfull marknadsföringsmål. Länkar är alltid bara ett medel, inte ett självändamål.

Det finns mycket mer innehåll än att få länkar

Innehåll marknadsföring har varit runt i en eller annan form sedan 1897, så länkar är säkert inte den enda fördelen. Ett bra sätt att förstå de olika målen av innehåll använder den ram som föreslås av Edmund Pelgen. Detta delar upp innehåll i dess olika ändamål:

  • Konverteringar
  • Förtroende och myndigheten
  • Länk attraktion

Men för vissa, om innehållet inte får länkar, det fungerar inte. Tja, kan innehåll också hjälpa ranking genom andra medel. Detta kan tyckas vara mörk magi från de mystiska tidiga dagarna av SEO; men att de har koll, det är det oundvikliga resultatet av Googles evolution.

Ökad klick frekvens ökar ranking

Bing bekräftade de använda CTR som en ranking faktor i 2010, medan Google underförstådda de använde det i tester av algoritmen, men inte direkt som en ranking faktor. Ett test av Rand Fishkin visar att genom att få sina anhängare att klicka på ett visst resultat, rankingen av målet URL bättre. Ett annat test hittade att använda robotar för att minska CTR arbetat som en negativ ranking faktor på sidan och termen riktade. I området i närheten finns det även rykten om blackhat-tjänster tillgängliga som skapar artificiella klicka throughs.

För mig är föreslår vikten av bevis, och sunt förnuft, att CTR är en ranking faktor för Google.

Jag vet vad du tänker. ”DETTA ÄR AWESOME, LÅT OSS FÅ KLICKA”. Innan du blir för upphetsad, bör jag nämna att Google har ett patent som skisserar ett medel för att upptäcka manipulering av CTR. Det finns ingen avvisnings filen för det framtida straffet.

”Klicka igenom takt hjälper till men vi kan inte fejka. So what ”?

Det är där utveckla riktade innehåll kommer in. Som ni förmodligen vet, ger skriva optimerad artiklar på de högra ämnena dig möjlighet att rangordna för lång svans eller mindre konkurrenskraftiga sökfrågor. Medan ditt start försäkringsbolag inte kan ranking för ”bostadsväljare” det finns en god chans att du kan få det att rangordna för ”hur kan jag spara på bostadsväljare för min framtida bostadsrätt”.

Att ha en samling av denna typ av innehåll ger din webbplats en möjlighet att rangordna för ett större antal relaterade termer och har folk klickar sig fram till ditt resultat. Aktuell forskning har inte testat effekten av CTR på webbplats brett ranking men det är inte ett stort steg att föreslå Google kommer att titta på utförandet av hela webbplatsen när ranking det för särskilda villkor.

Användare se mer av de platser som de gillar

Google har sedan 2009, anpassa resultaten. Sitta i någon ny kundmöte och du kommer att höra orden ”Åh, de är anpassade resultat. Du måste ange porr-läge ”.

I en artikel på Search Engine Land beskriver Danny Sullivan det väl:

”Genom att titta på vad du klickar på i sökresultat, Google kan lära att du gynnar vissa webbplatser. Till exempel, om du ofta söker och klicka på länkar från Amazon som visas i Googles sökresultat, över tid, Google lär sig att du verkligen gillar Amazon. I reaktion ger det Amazon en ranking boost. Det innebär att du börjar se fler Amazon listor, kanske för sökningar där Amazon inte var visar upp innan.

Resultaten är skräddarsydda för varje individ. Till exempel, låt oss säga någon annan föredrar Barnes & adelsmän. Över tid, Google lär sig personen gillar Barnes & Noble. De börjar att se ännu fler Barnes & adelsmän listor, snarare än Amazon kära ”.

Nu är det här en annan OMG ögonblick. På tiden av denna förändring minns jag en massa bestörtning från sökmotoroptimerare oroande om möjligheten till övervakning ranking och en ”stora varumärke Bias”. Både verkliga bekymmer, men fokusera på negationen. Det positiva är: om vi kan utveckla tillräckligt god kvalitetsinnehåll som visas i sökresultaten för relevanta ämnen, får vi en användaren nivå förkärlek boost.

Annorlunda uttryckt, genom att skapa innehåll som tar upp vanliga frågor om vår produkt eller tjänst, kan vi visas oftare i sökresultaten när användare forska ett köp. När de kommer att köpa och har redan besökt vår webbplats 2 – 3 gånger, har vi en större chans att visa för mer konkurrenskraftiga sökord.

Innehåll i den större bilden

Medan denna artikel fokuserar på SEO fördelarna med innehåll, jag ska vara klar att innehållet är en del av en mycket större bild. Innehåll är en korskanal resurs. Det är ett verktyg som du kan använda för att lägga till värdet i många områden av din digitala strategi, varav ingen fungerar isolerat. Företag bör främja innehåll på sociala, email och betalkanaler förstärkning att nå så stor publik som möjligt.

Så rymmer innehåll en Punch

Ignorera Länkar för en sekund, och tittar bara på effekten på CTR och anpassade resultat, är det klart innehåll kan ha en kraftfull effekt för SEO. Med länkar som en KPI för innehåll prestanda tar en mycket begränsad vy. Det ignorerar både bredare fördelarna med innehåll och misslyckas med att förstå komplexiteten i Google och den riktning som det kommer.