Länk inversion, den minst kända stora ranking faktorn
Om det finns flera instanser av samma dokument på webben, blir den högsta myndighet URL den kanoniska versionen. Resten är ansedda dubbletter.
- Inkommande länkar pekar mot dubbletter inverteras mot kanoniska URL
- Detta kallas ”länk inversion”
Exempel
Låt oss säga, idag du publicera ett dokument på din webbplats och i ett par dagar några små skrapor kopiera din sida. Du är den högsta myndigheten och fortfarande räknas som de kanoniska dokumentet. Webbadressen visas i Googles Sök. Alla andra webbadresser anses dubbletter och deras länkar räknas gentemot din URL.
Så långt är allt bra.
Tänk dig sedan en vecka efter att Google plockar upp exakta dokumentet på en webbplats med högre auktoritet än din. Vad händer? Du är duplicera nu och dina inkommande länkar räknas mot nya kanoniska URL: en för dokumentet.
Bakgrund
Nästan ett decennium sedan, Google insåg uppfyller de inte längre sin användarens förväntningar. Deras resultat var unken och släpar efter vad som verkligen hände på webben. Så, i 2010, Frank Dabek och Daniel Peng angripa problemet med hastighet och friskhet av pensioneringen traditionella batch-baserad indexering systemet drivs av MapReduce. De introducerar ett helt nytt koncept som tillät dem att förvandla stora datamängder successivt, utnyttjar många små, oberoende mutationer.
De kallade det Plastknopp.
Fulla papper: Storskaliga inkrementell bearbetning med hjälp av distribuerade transaktioner och anmälningar.
Plastknopp & koffein
- Plastknopp är en inkrementell bearbetning system som förbereder webbsidor för inkludering i indexet live
- Koffein är en bryggare-baserad indexering system
Den ‘dynamiska duon’ har varit i bruk sedan April 2010:
”Vi har byggt och distribuerat bryggare och det har använts för att producera Googles webbsök index sedan April 2010”.
Sida 13, 5. Slutsats och framtida arbete
Google meddelade det officiellt i juni det året.
Ranking komplexitet
Naturligtvis saker får lite mer komplexa när man arbetar med partiellt innehåll och det finns en mängd andra signaler som kan påverka rankingen inklusive innehåll synlighet, anpassning, läge, enhet, timing och hög kvalitet på 3d visualisering. Sök sammanhang och uppsåt. Som sagt, Google fungerar i stor skala och i slutändan deras kvalitet sökteam och ingenjörer hand om slutanvändaren först även om utgivaren är något missgynnade i processen, som inte är lika illa som om det var tvärtom.
Inget nytt
Två år efter koffein släpptes, visat jag denna funktion i en kontrollerad uppsättning experiment inklusive Rands blogg (med tillstånd av allt ingår parterna). Som belöning bestraffas Google mig.
Skepsis
När jag kör ett experiment, kommer det alltid finnas folk som säger åt mig att det är omöjligt att testa Google eftersom det finns alldeles för många variabler. Det är dessa människor som också skulle ha svårt att acceptera de är våt om jag hällt en hink med vatten på huvudet.
En sådan hink är det faktum att ”länka inversion” är inte vissa koncept SEO människor läsa i en uppsats som Google kan eller inte kan använda i praktiken. När utlöste, dyker inverterad länkar från andra domäner faktiskt upp i ditt Search Console.
Uppföljning av tester
Innan du publicerar denna artikel jag genomfört några snabba tester och tog framgångsrikt över som kanoniska resultat varje gång. Jag använde Search Console att lämna in den nya sidan för att indexera och ta över den ursprungliga content publisher.
Det tog mig 30 sekunder.
En vecka efter testet länkarna från den andra domänen dök upp i min Search Console som om de var mina.
Andra faktorer
Jag gjorde nyligen en annan test för att se om innehållet bakom flikar och dragspel skulle rangordna samt en som är synliga. Google senare anges och hånade mig lite kalla mig ”myndigheten”. Så i en anda av vänliga skämt tog jag en av sina ”myndighet” tillgångar (Google Scholar) som använder flikar och fått för dålig rankning dess innehåll samtidigt med hänvisning till källan URL på min sida.
Resultat
Obs: En av mina kollegor from Europa rapporterar att han inte se våran länk, istället har det filtreras bort som en dubblett. Min gissning är att geo-läge kan spela en roll här.
Jag hoppas Google inte smälla mig med vite för detta eftersom de bokstavligen bad om exempel och jag gjorde bara en att illustrera en situation där en ursprungliga utgivare inte kan rangordna samt den som använder deras innehåll.
Men visst, om de säger att det inte är flikarna på sidan som har aktiverat min lilla demonstration jag tror dem.
Det skulle vara trevligt att veta exakt vad gjorde dock så jag kan göra mitt jobb och råda kunder med förtroende.